Digitale kunst: 4 grote uitdagingen voor kunstgaleries

Wilt u weten wat de impact is van digitale kunst op kunstgaleries? Wilt u de 4 belangrijke kwesties voor kunstgaleries weten?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Street Art Galerie schrijft regelmatig op haar street art blog om je kennis bij te brengen over deze kunst en wat er omheen hangt.

De 4 grootste uitdagingen van digitale kunst voor kunstgaleries zijn de authenticiteit van kunstwerken, de waardering van digitale kunst, de conservering van kunstwerken en de promotie van digitale kunst.

De technologie heeft geleidelijk aan op veel gebieden voet aan de grond gekregen. Ook de kunst wordt beïnvloed door deze revolutie en wordt steeds opnieuw uitgevonden. Kunstgaleries worden gedwongen zich aan te passen om bij te blijven. Ze staan voor nieuwe uitdagingen met de popularisering van digitale kunst. Dit is des te belangrijker als ze relevant en succesvol willen blijven. Ontdek in dit artikel de belangrijkste kwesties waarmee kunstgaleries in het digitale tijdperk worden geconfronteerd.

1-Eigendom en authenticiteit van digitale kunstwerken

Dit thema is een grote uitdaging voor deze plaatsen van verbetering en promotie van kunstwerken. Met de opkomst van de technologie kunnen kunstobjecten worden gemaakt met behulp van CAD-tools (Computer Aided Design). Daar komen nog 3D modelling tools, vector graphics en fotobewerkingssoftware bij.

In feite maken al deze tools het makkelijker en sneller dan ooit om deze werken te reproduceren. Dit creëert een echt probleem van eigendom en authenticiteit. Voor een kunstgalerie in Parijs kan het moeilijk zijn om de originaliteit van een digitaal kunstobject te garanderen. Ze moet daarom nadenken over maatregelen om de intellectuele eigendomsrechten van de werken van de auteurs te beschermen.

Praktisch gezien zou elke maker zijn productie moeten markeren met technieken zoals digitale handtekeningen of tatoeages. Het denken moet deze kant op om ervoor te zorgen dat auteurs van digitaal werk niet worden bedrogen.

2- Digitale kunst promoten

Digitale kunstobjecten zijn vaak moeilijk te waarderen in termen van prijs. Het is essentieel voor galeries om een mechanisme te vinden om een eerlijke waarde toe te kennen aan dit soort producties. Zo kunnen ze op de markt worden gebracht. In tegenstelling tot traditionele werken, die per stuk worden verkocht, worden digitale werken verkocht in de vorm van digitale kopieën of licenties.

Als gevolg daarvan kunnen hun prijzen aanzienlijk variëren. Kunstgaleries moeten kunnen bepalen hoe ze hun financiële waarden vaststellen. Op die manier kunnen ze zorgen voor een eerlijke vergoeding voor de makers en dus ook voor zichzelf. Het is echter moeilijk voor deze kunstplaatsen om een markt te vinden voor dit soort werk.

In feite worden deze kunstwerken beschouwd als minder ’tastbaar’ of ‘origineel’ dan klassieke objets d’art. Hier komt het genie van de galeries om de hoek kijken. Ze moeten de juiste manier vinden om deze werken te presenteren en te verkopen en zo potentiële verzamelaars en kopers aan zich te binden.

3- Digitale kunstwerken bewaren

Digitale kunstwerken zijn beschikbaar in de vorm van computergegevens. Voor opslag is het legitiem om je af te vragen hoe je ze kunt bewaren voor de toekomst. Het is belangrijk voor galeries om na te denken over dit deel van de kwestie, over hoe ze te bewaren en indien nodig te herstellen.

In feite is dit een grote uitdaging, vooral omdat we de levensduur van deze werken moeten garanderen. Toekomstige generaties zullen ze kunnen waarderen. Het is waar dat er in de computerwereld een aantal digitale media zijn die gebruikt kunnen worden. Deze omvatten harde schijven, servers, cloud-oplossingen, flash-opslag, cd-roms en dvd-roms.

Maar deze verschillende elementen kunnen een relatief beperkte levensduur hebben. Langetermijndenken zou galeries ertoe kunnen aanzetten om blockchaintechnologie te gebruiken voor kunstwerken. Het is ook een oplossing die hun traceerbaarheid en veiligheid over een lange periode zou kunnen garanderen.

4- Digitale kunst promoten

Hoewel digitale kunst een steeds belangrijkere plaats inneemt, zijn sommige mensen er nog onbekend mee. Plaatsen voor kunstpromotie moeten daarom werken aan het stimuleren van deze opkomende vorm. De uitdaging is daarom tweeledig:

  • de presentatie van de werken;
  • Galerieën verbinden met een digitaal publiek.

Producties zijn vaak interactief of geanimeerd. Om ze te bekijken zijn specifieke apparaten nodig, zoals schermen, virtual reality-headsets of multimedia-installaties. Galeries moeten daarom investeren in dit soort apparatuur. Ze kunnen ook speciale evenementen aanbieden om het werk van kunstenaars te onthullen.

Dit kunnen bijvoorbeeld interactieve tentoonstellingen, creatieve workshops of 3D-presentaties zijn. Tot slot is het belangrijk om het online publiek niet te vergeten, dat ook een aanzienlijk deel uitmaakt van de potentiële klanten, kopers en liefhebbers. Dit zal helpen om het traditionele publiek te verbreden en te diversifiëren. Met andere woorden, kunstgalerijen moeten digitale marketingstrategieën implementeren.

Contemplate werkt op Street Art Galerie!

We hebben zojuist de 4 belangrijkste uitdagingen van digitale kunst voor kunstgaleries besproken. We hopen dat je van dit artikel hebt genoten en dat het je vragen over dit onderwerp heeft beantwoord.

Terwijl je wacht om een virtueel kunstwerk aan te schaffen, raden we je aan een kijkje te nemen in onze collectie street art schilderijen. Je vindt er verschillende werken die je kunt bestellen in onze online shop! Je hoeft alleen maar op de onderstaande link te klikken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *