Straatkunst in reclame

Bent u benieuwd hoe marketeers straatkunst hebben aangegrepen om hun reclame te verspreiden? Wil je de definitie van straatmarketing en de verschillende technieken weten?

Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Street Art Galerie is een winkel gespecialiseerd in urbai kunstn. We hebben ook een blog waar we regelmatig al onze kennis over deze kunstvorm kwijt kunnen.

Street art wordt steeds populairder en vindt zijn weg naar veel gebieden, met name reclame. Dit fenomeen staat bekend als straatmarketing en stelt je in staat om een originele reclamecampagne te maken met behulp van stadsdecoratie.

In dit artikel ontdek je:

  • De definitie van straatmarketing.
  • De verschillende vormen van reclame
  • De beste straatmarketingacties
  • Street Art Galerie schilderijen met merknamen
  • .

Laten we meteen beginnen met de definitie van straatmarketing.

Wat is straatmarketing?

Street art advertising, beter bekend als straatmarketing, vindt plaats op gerichte openbare plaatsen waar veel mensen komen. Deze vorm van marketing heeft het voordeel dat het zichtbaar is in het dagelijks leven van mensen en kan een sterke impact hebben dankzij de originaliteit.

Het doel van straatmarketing is dus om de aandacht van voorbijgangers te vestigen op een reclamecampagne in een stedelijke omgeving.

Aangezien de effectiviteit van traditionele marketing is afgenomen, proberen marketeers nieuwe en originele manieren te vinden om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Straatmarketing is een van deze nieuwe trends, waarbij advertenties op strategische plaatsen worden geplaatst waar mensen ze niet verwachten.

Streetmarketing kan veel verschillende vormen aannemen (ga iets verder naar beneden om alle technieken te bekijken). Het is niet alleen statisch en kan tot leven komen, bijvoorbeeld door samples op straat uit te delen. Het feit dat er interactie is tussen het product of het merk en de klant zal een grotere impact hebben op hun aankoopbeslissing.

Het nadeel van straatmarketing is dat het moeilijk te plannen kan zijn. Het idee moet uniek zijn en voor iedereen gemakkelijk te begrijpen. Als de reclame te onduidelijk of abstract is, gaat het effect verloren voor de kijkers. Bovendien is er toestemming van de gemeente nodig om deze originele vorm van campagne te maken.

Straatmarketingtechnieken

De technieken van straatmarketing omvatten in grote lijnen de technieken van straatkunst. Laten we hieronder samen kijken naar de zeven methoden van straatmarketing.

De kortstondige winkels

Een efemere boetiek, of een pop-up store, kan deel uitmaken van straatmarketing. Het is een winkel die tijdelijk aanwezig is, voor een paar weken of een paar maanden. Het concept begon in de jaren 90 in de Verenigde Staten. Beetje bij beetje gebruikten grote merken, vooral in de modesector, deze techniek om een originele marketingcampagne op te zetten.

Op de twee foto’s hieronder zien we de ephemeral store van H&M en Adidas. Het eerstgenoemde merk zette een enorme houten vrachtkist neer op een strand in Nederland. Adidas installeerde een enorme schoenendoos in Buenos Aires, Argentinië.

De stedelijke omgeving

Veel elementen van stedelijk decor kunnen worden gebruikt en bewerkt om een reclamecampagne te maken. Het kan een putdeksel zijn, een elektriciteitspaal, een rioolbuis, een zebrapad, een videoprojectie op een muur of gewoon een traditionele muur.

Stadsmeubilair

Het straatmeubilair maakt deel uit van het stadsdecor. Er zijn veel mogelijkheden om hiervan te profiteren en een straatkunstreclame te maken. Elementen zoals een bankje, vuilnisbak of bushalte kunnen worden gebruikt om ze om te toveren tot een marketingcampagne.

Publiek vervoer

Het is niet ongewoon om bussen of trams, aangepast door merken, door de verschillende straten en buurten van steden te zien rijden. Deze techniek bereikt zoveel mogelijk mensen omdat het het voordeel heeft dat het mobiel en in beweging is.

De aanpassing van de buitenkant van het openbaar vervoer is niet de enige vorm van straatmarketing voor deze categorie. De marketingcampagne kan ook binnenin metro’s, trams of bussen plaatsvinden. De afbeelding hierboven toont de marketingcampagne van horlogemerk IWC.

Steekproefverdeling

Soms huren merken jonge, dynamische ambassadeursteams in om het merk te vertegenwoordigen en monsters en/of kortingsbonnen uit te delen. Ze staan ook klaar om vragen van potentiële klanten te beantwoorden om het merkimago te versterken. Dit kan een sterke invloed hebben op de aankoopbeslissingen van prospects.

Gevolueerde werkelijkheid

De augmented reality is een goede techniek om voorbijgangers te interesseren, verrassen en betrekken. Het kan een sterke invloed hebben op het onthouden van een merk in een maatschappij waar we ongeveer 3.000 advertenties per dag zien.

In de video hierboven heeft Pepsi Max een scherm geïnstalleerd op een bushalte om het landschap te veranderen en zo paranormale elementen op de achtergrond te laten verschijnen.

De flash mob

Deze vorm van straatmarketing is veel zeldzamer, maar kan een sterke impact hebben op het merkimago. Het principe is om een heel team te mobiliseren en een gechoreografeerde routine op straat uit te voeren.

Hierboven zien we een video van een flash mob die Danone in 2012 maakte voor de lancering van een yoghurt. Wanneer de voorbijganger de yoghurt proeft, staat de wereld stil.

5 voorbeelden van straatmarketing die werken

Laten we eens kijken naar een aantal van de beste straatmarketingacties die merken hebben bedacht, te beginnen bij Mcdonald’s.

Mcdonalds

De beroemde fastfoodketen heeft een aantal straatmarketingacties uitgevoerd. Op de eerste foto is een zebrapad veranderd in een chip. Op de tweede foto zien we een enorme koffiekop waar rook uit komt. Op de laatste foto staat een koffiezetapparaat dat een kopje vult.

De verschillende urban art ads van het merk zijn een groot succes. Het zebrapad dat is omgetoverd tot chips is ongetwijfeld de bekendste van de straatmarketingcampagnes.

Jeep

Jeep benadrukt de kwaliteit van zijn 4×4’s, die elk obstakel aankunnen en zelfs op trappen kunnen parkeren!

Kit Kat

Het is moeilijk om aan deze bank voorbij te gaan zonder op de bekleding te letten. We kunnen het merk en de goede marketing duidelijk onderscheiden.

Lego

Het bouwspeelgoedmerk laat zijn talenten zien door een enorm Lego-stuk door een kraan te laten dragen.

Mr Clean

Mr. Clean laat zien hoe effectief hij is door de witheid van een van de zebrapaden te benadrukken.

Tafels met merkaanwezigheid

In onze online shop hebben we verschillende tabellen met bekende merken. Dit is het geval voor Lamborghini, Carlsberg, Campbell’s en Rolex, die we hieronder aan je presenteren.

Het sportwagenmerk Lamborghini tegen een achtergrond van Amerikaanse bankbiljetten

Een blikje Campbell’s soep

Een astronaut met een Carlsberg biertje op de maan

Een Rolex-horloge uitgelicht

Maak indruk met straatkunst

Vanaf nu heeft straatmarketing geen geheimen meer voor je. In een wereld waarin merken op zoek zijn naar nieuwe creatieve manieren om hun reclame aan klanten te presenteren, zijn marketeers erin geslaagd straatkunst te kapen om het in hun voordeel te gebruiken. Er zijn veel technieken om dit te doen, en ze werken!

Stedelijke kunst wordt steeds algemener en is op steeds meer gebieden aanwezig. We zien het verschijnen in interieurontwerp, reclame maar ook in de mode.

In dit artikel geven we je een voorbeeld van street art schilderijen. We raden je aan de hele collectie te bekijken door op de afbeelding hieronder te klikken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *